۴ آذر ۱۳۸۵، ۱۸:۱۴

امیل لحود :

دولت سنیوره مشروعیت قانونی ندارد

"امیل لحود" رئیس جمهوری لبنان بدنبال تلاش برای تصویب نهایی پیش نویس تشکیل دادگاه بین المللی درباره پرونده ترور رفیق حریری در هیئت وزیران این کشور ،دولت سنیوره را غیرقانونی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی "الجزیره" قطر، رئیس جمهوری لبنان به آگاهی "کوفی عنان" دبیرکل سازمان ملل متحد رساند که هرگونه  تلاش برای تصویب  نهایی پیش نویس تشکیل دادگاه بین المللی برای رسیدگی به ترور حریری، به علت عدم مشروعیت دولت سنیوره، غیر قانونی است.

گفتنی است شش وزیر(پنج وزیر وابسته به جنبشهای حزب الله و امل و یک وزیر طرفدار امیل لحود) از مجموع 24 وزیر دولت لبنان، در پی شکست چهارمین نشست گفتگوی گروه ها و طیف های سیاسی لبنان (20 آبان) و در اعتراض به یکجانبه گرایی جناح اکثریت در دولت استعفا کردند و به دنبال آن رئیس جمهوری لبنان، حزب الله و جنبش امل به خاطر عدم مشارکت یک طیف اصلی جامعه لبنان در دولت سنیوره اعلام کردند که این دولت براساس متن قانون اساسی از مشروعیت افتاده است.

اما سنیوره این مسئله را نپذیرفت و با تشکیل جلسه ای، پیش نویس اساسنامه تشکیل دادگاه بین المللی برای بررسی ترور رفیق حریری نخست وزیر پیش لبنان را تایید کرد،اما رئیس جمهوری لبنان به علت عدم مشروعیت دولت، تشکیل این جلسه را غیر قانونی دانست.

در آستانه تشکیل جلسه شورای امنیت برای تصویب پیش نویس اساسنامه تشکیل دادگاه پس از موافقت دولت لبنان با آن، پیر جمیل وزیر صنایع لبنان در شرق بیروت ترور شد(30 آبان) و پس از آن شورای امنیت پیش نویس اساسنامه را تصویب کرد و  سنیوره اعلام کرده است که می خواهد امروز شنبه با تشکیل جلسه هیئت وزیران، اساسنامه را به صورت نهایی تصویب کند.

این اساسنامه در صورت تشکیل جلسه امروز هیئت دولت و تصویب آن باید در مجلس نمایندگان نیز مطرح و تصویب شود و سپس برای امضای نهایی به رئیس جمهوری لبنان ارائه شود.

کد خبر 411894

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha